طرح کلان ملی فناوری| سامانه‌های مخابراتی کشور را تجهیزات ایران‌ساخت توانمندتر کرد

طرح کلان ملی فناوری| سامانه‌های مخابراتی کشور را تجهیزات ایران‌ساخت توانمندتر کرد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 82633
زیرسیستم‌های چندرسانه‌ای، با ارائه سرویس‌های مختلف و گسترده و همچنین همگرایی شبکه‌های نسل ثابت و سیار، سبب توانمندی بیشتر سیستم‌های مخابراتی کشور می‌شوند.

 

IMS زیرسیستم چندرسانه‌ای مبتنی بر آدرس شبکه، بستری برای ارائه انواع سرویس‌ها و همگرایی شبکه‌های نسل ثابت و سیار محسوب می‌شود و دورنمایی از ارتباطات سرویس‌گرا را فراهم می‌کند و LMS را مدل مناسبی برای ارائه سرویس در شبکه‌های نسل آینده معرفی کرده است.

 

کمبود نیروی متخصص طراحی

این فناوری به دلیل اینکه در ظرفیت مخابراتی بسیار بالا (چند میلیون شماره به ازای هر هسته) است، ولی در تعداد بسیار کم و انگشت‌شمار در کشور کاربرد دارد. کمبود نیروی متخصص طراحی محصول در این حوزه، نیازی است که با حرکت دانشگاه‌ها به سوی محصول محوری و آموزش‌های کاربردی، تامین می‌شود.

از سوی دیگر ریسک بسیار بالای تجاری‌سازی به‌دلیل صرف هزینه هنگفت تحقیق و توسعه و طراحی و وابسته بودن فروش به تعداد اندک مشتری (اپراتورهای مخابراتی)، از چالش‌های موجود این بخش است.

 

قابلیت پشتیبانی از سرویس‌های شبکه‌های قدیمی

بر اساس استانداردهای تدوین شده، این ساختار با هدف دستیابی به شبکه‌ای که توانایی ارائه سرویس‌های جدید و قابلیت پشتیبانی از سرویس‌های شبکه‌های قدیمی را دارد، شکل گرفته است. این شبکه جدید به نحوی طراحی شده که نیازی به جایگزینی و تغییر ساختار شبکه‌های قدیمی‌تر نخواهد بود.

در این محصول با استفاده از فناوری مجازی‌سازی و رایانش ابری در لایه هسته، بیش از 5 میلیون پورت تولید و به اپراتورها واگذار شده است.

 

یک محصول نرم‌افزاری

این محصول عمدتا نرم‌افزاری است که به جز منابع کتابخانه‌ای و عمومی متن‌باز که در دسترس همگان است، از هیچ منبع دیگری استفاده نشده و توسط تیم تحقیق و توسعه و طراحی ایجاد شده است.

شرکت صنایع ارتباطی آوا نسبت به تولید این محصول در قالب طرح کسب دانش فنی، طراحی، ساخت و بومی‌سازی مدل سامانهIMS اقدام کرده است.

 

اشتغال مستقیم برای 130 نفر

با تولید این محصول، علاوه بر صرفه‌جویی ارزی 10 میلیون دلاری برای کشور، زمینه اشتغال‌زایی مستقیم برای 130 نفر فراهم شده است.

این طرح با حمایت مرکز طرح های کلان ملی فناوری در مسیر تولید و توسعه قرار گرفته است.

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#17

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
طرح کلان ملی| تولید گوشی‌های هوشمند پزشکی؛ نبض سلامت با محصول ‌ایران‌ساخت می‌تپد
طرح کلان ملی| تولید گوشی‌های هوشمند پزشکی؛ نبض سلامت با محصول ‌ایران‌ساخت می‌تپد
00/06/02 - 10:08
سامانه پایش ایران ساخت به حفاظت از تجهیزات مخابراتی کمک می‌کند
سامانه پایش ایران ساخت به حفاظت از تجهیزات مخابراتی کمک می‌کند
99/09/03 - 10:48
 سامانه‌های ماهواره‌ای در خدمت آلودگی هوا
سامانه‌های ماهواره‌ای در خدمت آلودگی هوا
97/01/06 - 18:45
بیشتر بخوانیم